Kezdjük néhány evidenciának tűnő mondattal.

Az István, a király nagyon-nagyon közel áll a tökéleteshez. Nyilván a maga műfajában és korában. Talán nem is pusztán közel áll hozzá, hanem az. Hiszen van-e köztünk, magyarok között manapság olyasmi, aminek a megítélése, a felé áradó szeretettel teli nosztalgia és büszkeség, az irigység és önzés nélküli azonosulás annyira közös lenne, mint az István, a király iránt érzett?

És akkor, ugye, rögtön fel is merül az első probléma: szabad-e, illik-e, érdemes-e a (majdnem) tökéleteshez hozzányúlni, azt átértelmezni. Egyszer egy - számomra nagyon sokat jelentő - ember azt mondta nekem, hogy az igazi konzervativizmus - persze kissé leegyszerűsítve, ám rendkívül találóan - azt jelenti: ami jól működik, azt nem kell megjavítani. Vagyis a válasz az első kérdésre az István kapcsán a "nem" lenne? Nem tudom. Mert ha az ilyen átértelmezések nem történnének meg, talán nem is eszmélnénk rá újra meg újra az eredeti tökéletességére.

Az István azért is nagyszerű darab, mert rettentő sok alapvető kérdés végiggondolására késztet. És nem könnyíti meg a helyzetünket azzal, hogy könnyű megoldásokat kínál. Sőt, inkább összezavar, miközben keressük a válaszokat a kérdéseire, amelyek közül a legfontosabb ez: hogyan lehet az, miben áll a titka annak, hogy Koppányért szorítunk, miközben tudjuk, hogy Istvánnak van igaza.

És akkor, ugye, jön a második probléma. Ha ez a darab így van megírva, és nyilván nem véletlenül van így megírva, akkor szükséges-e, hogy (bármely) feldolgozása megpróbálja - ha kissé agresszíven akarok fogalmazni, akkor - szánkbarágni a kérdésekre adható válaszok közül az egyiket. Nem tudom, vélem: nem.

A kommunizmus éveiben született mű azért is volt sikeres, mert felnőttnek tekintette a magyarokat és megkérte őket arra, hogy használják az eszüket. Tegyünk most is így. Saját gondolataink, véleményünk többet ér, mint a kritikusoké, megmondóké, akkor is, ha ők gördülékenyebben fogalmaznak.

Az István azért is majdnem tökéletes, mert a kasztingos annak idején, 30 éve hibátlanul dolgozott. És egy rockoperában  2013-ban sem árt, ha az énekhangok a helyükön vannak, és ehelyütt erről talán nem is kell ennél többet mondani.

Ugye az is világos, hogy ez egy politikus darab, hogy a jónyavajába' lehetne nem az. Vagyis helyes, ha a feldolgozásai is politizálnak, amúgy a színház folyvást politizál, amennyiben politizálás alatt itt a polisz, azaz közösségünk dolgairól alkotott vélemények, értelmezések bemutatását értjük. Az megint más ügy, és a felnőttségünk és önállóságunk szintjét mutatja, hogy az egyes színdarabnak az ilyetén értelmezett politizálása során megfogalmazott látásmódját, megközelítését elfogadjuk vagy kritizáljuk.

És hát, végtére is, örüljünk, hogy egy színházi előadás vitákat, érzelmeket kavar, beszélünk róla, véleményeink vannak. És az is jó lenne, ha ezek a vélemények valóban a darab mentén születnének, és nem amentén, hogy milyen a pártpolitikai álláspontunk. Ez meg nehéz ügy.

Ja, és ha még nem tűnt volna fel, az István, a király szereplői közül mindig is Réka szerepével volt a legkönnyebb és a legfelemelőbb azonosulni. Tompos Kátya pedig mindent meg is tesz azért, hogy ez így is maradjon.

Szerző: Szabó László  2013.08.21. 01:59 51 komment · 2 trackback

Címkék: politika színház konzervativizmus István a király Tompos Kátya

A bejegyzés trackback címe:

https://szabolaszlo.blog.hu/api/trackback/id/tr115469001

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Vajk, a hitehagyott 2013.08.21. 11:33:26

Bognár József: Vajk, a hitehagyott. Kényszerek és lehetőségek a X-XI. század fordulóján. Ha az árpádi bejövetelt követő mintegy száz évet kívánjuk megérteni, feltérképezni, akkor legjobb, ha először felvázoljuk a korabeli Európát. Képzeljük ma...

Trackback: Tolvajok kezét levágták 2013.08.21. 11:32:49

A tolvajok kezét régebben le kellett vágni az akkori törvények szerint. Valakiét életében, valakiét halála után. A sorsát nem kerülhette el. Egyesek szerint, ez a gondolat nemzetgyalázás. Miért is lenne az, ha egy magyar embert ne...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Conchobar 2013.08.21. 08:43:40

"hogyan lehet az, miben áll a titka annak, hogy Koppányért szorítunk, miközben tudjuk, hogy Istvánnak van igaza" - Kétségtelen, hogy az ember nem bírja kivonni magát (az eredeti) rockopera hatása alól (zeneileg és a mondanivalót illetően). A gond avval van, hogy a XX.sz-i szemlélettel, mondanivalóval megírt rockopera a szemléletünkre is hatással van, az opera önmagát fogadtatja el történelemként és így átver bennünket. Nemcsak nem röhögünk fel azon, hogy Koppány a szabadságról énekel, hanem még el is fogadjuk valóságnak. A valóságban a pogány Koppány csak riválisa volt a Róma és a bajorok felé orientálódó Istvánnak, és nem holmi rebellis lázadó. Koppánynak nem volt tudomása arról, hogy később István a feudális rend és egyház megszilárdítója lesz (a szabadság ellen fog tenni). Ráadásul az opera a X-XI.sz fordulóját holmi István-Koppány párharcnak láttatja, szemlátomást nem akar tudomást venni a keleti kereszténység és a bolgár hatalom felé orientálódó Ajtonyról és Gyuláról. Szent István nemcsak megteremtette a feudális államot, hanem egyszersmind a széttagolt magyarság egyesítője is volt

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2013.08.21. 08:44:50

óvatos poszt...de nagyon átlátszó, az isteni zseni alföldi megmutatta a középszerűségét, és ezt te nem vagy hajlandó kimondani...

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2013.08.21. 09:17:08

Mi ez a fotóval felvállalt manírparádé?

Psyman 2013.08.21. 09:18:25

Magyarul az új István kegyetlen szar volt, egyedül Tompos Kátya értékelhető belőle.

... zöld levelecske, ... (törölt) 2013.08.21. 09:30:36

@Psyman: Tompos, Blaskó hangai a helyükön voltak, minden pószter ezt állítja be mint csúcsteljesítmény. Hát egy ló...t, az A Szint, amit minden előadónak hoznia kell egy IAK-ban! Nem IAK lett középszer, hanem Alföldi maga lett a középszer. Még róla is lehull a rávetített máz és előbukkant a tehetségtelenség, alkalmatlanság élesen kirajzolódó ábrája.

csibigabi 2013.08.21. 10:17:48

Fércmű. Eredetileg is.
Volt magyargyalázás?

... zöld levelecske, ... (törölt) 2013.08.21. 10:30:22

@csibigabi: nem, Alföldi kiüresedett, végletesen kiégett és csak önmagát gyalázta így meg. Na jó, még néhány színészt - Udvarosért azért mondjuk kár, de ezt a vérszegény produkciót nem mossa le már magáról. 10 év múlva is fahangú Saroltként fogják emlegetni.

A következő rendezésénél, már le lesz olyan őrült, aki bármit is rábíz erre a pancserra ... nos, ott borítékolható az anyagi bukása is Alföldinek. Most már csak arra vagyok kíváncsi, ki lesz az a balek, akinek majd elveri a pénzét.

DFK 2013.08.21. 10:39:49

Zeenés-énekes drab énektudás nélkül, az bukás, és még középszer sem.

csibigabi 2013.08.21. 10:50:44

@... zöld levelecske, ...: köszönöm. Ezt saccoltam volna. Szörényi végső lecsúszását viszont fájlalom.

csibigabi 2013.08.21. 10:51:39

@DFK: Alföldit ez nem érdekelte, céljaihoz ez nem kellett.

Mária 2013.08.21. 11:03:54

"A kommunizmus éveiben született mű azért is volt sikeres, mert felnőttnek tekintette a magyarokat és megkérte őket arra, hogy használják az eszüket. "

A kedves posztoló hülyeségeket ír.

1. Magyarországon nem volt kommunizmus. Szocializmus volt, ami azért egy igen nagy különbség.

2. A rockopera azért volt ezelőtt 30 évvel sikeres, mert az azóta szép, bár kétes pályát befutott nemzeti rock műfajának első, a hatalom által is megtűrt darabjaként jelent meg.

Conchobar 2013.08.21. 11:33:14

@Mária: "A rockopera azért volt ezelőtt 30 évvel sikeres, mert az azóta szép, bár kétes pályát befutott nemzeti rock műfajának első, a hatalom által is megtűrt darabjaként jelent meg" - Nem azért volt sikeres mert első volt, hanem azért volt sikeres, mert a magyarokat magyaroknak szólította (mégha ez így túl nacionalistának is tűnjék egy veres fátyolba burkolózott, veres terminológiát megkövetelő hölgy számára)

Mária 2013.08.21. 11:39:44

@Conchobar:

"azért volt sikeres, mert a magyarokat magyaroknak szólította "

Ezt meg ugyan hogy érted?

Kádár alatt nem lehetett a magyarokat magyaroknak szólítani szerinted?

Mégis minek tartották magukat és minek nevezték egymást a magyarok 1949 és 1989 között, ha nem magyarnak, szerinted?

Kerek_moderatort_masikat 2013.08.21. 11:39:51

"Mindenesetre Alföldi elérte amit akart, mindenhol erről van szó..."

Nos igen.

Alföldi akár egy hatalmas FALLOSZ-t is kirakhatott volna a színpad közepére és azt is körbe táncolhatta volna a színészgárda, egymást hágva, prózát szavalva...

Akkor is erről beszélne mindenki...

Csak hát az éppen úgy nem lett volna egy jó rockopera, ahogyan ez sem lett az. :D :D

andi1520 2013.08.21. 11:58:26

Most már értem, miért rakták ki a Nemzetiből Alföldit. Gyalázatos amit ezzel a darabbal csinált.
Az a szomorú, amit kerek_moderatort_masikat mondott: "Alföldi akár egy hatalmas FALLOSZ-t is kirakhatott volna a színpad közepére és azt is körbe táncolhatta volna a színészgárda, egymást hágva, prózát szavalva..." simán megcsinálhatta volna, még tapsoltak is volna neki azok, akik engedték ezt a borzalmat szimpadra állítani.

andi1520 2013.08.21. 12:01:30

A színészek szerintem jobbak lettek volna, ha saját maguk formálják meg a szerepüket, és nem Alföldi utasítását követik.

Kerek_moderatort_masikat 2013.08.21. 12:12:35

Mindenesetre ez kb. olyan volt, mint annak idején a Vikidál féle stadionbeli himnusz...

...nyilván arra is volt pár marha, aki tapsolt, hogy mennyire "jó". :D

Rákász Béla 2013.08.21. 12:13:18

@Mária:
Nem bizony! 56-óta 1983-ban fordult elő először, hogy egy állami ünnepségen kívül, lehetett magyar zászlót lobogtatni, ráadásul 100 métereset, és le lehetett játszani a Magyar Himnuszt!
Már a sima kokárdáért is gumibot járt március 15.-én a Petőfi szobornál...
A Batthyányi örökmécsesnél meg már az is elég volt, ha csak oda mertél menni az évfordulón!!!
Amit ma mesélnek neked arról a korról a Szomszédokban meg a többi, szoc-liberális média hazugságban, abból egy szó sem igaz!
Igazi, rettegett, hamisítatlan proletár diktatúra volt (még ők maguk, az MSZMP-s kommunistáink, is annak hívták!), ami a besúgóhálózatukon alapult! Akik még ma is dolgoznak, jól látható ez a szegedi előadáson is. Botkáék, Bajnaival támogatva átnyomták a darabot a pénzszerző szűrőn is, még mi fizettünk 65 milliót, hogy helybe menjünk a "lószerszámért"... :-(

Rákász Béla 2013.08.21. 12:19:16

@andi1520:
A Nemzetiben megcsinálta, Iluskával, és sajnos nem rakták ki 2010-ben, csak simán lejárt a szerződése 2013-ra! És nem ő nyert újra. Azóta készíti elő ezt a mocskos, aljas, hazaáruló bosszúját az őt nagyon nem szerető jobboldal ellen.
De hát mindent megtett ezért...
(Tényleg, az lett volna Robinak a beteljesülés és a kielégülés, vagyis a csúcs, ha István és Koppány csókolózni kezd. Valaki ezt hiányolta egy hozzászólásban...csak aztán végül a botrány növelése érdekében nehogy már ez is benne legyen a Pesti előadásban...)

Rákász Béla 2013.08.21. 12:25:55

Nemeskürty Tanár Úr szerint is:
– Hozzájárult a darab a rend­szerváltozáshoz? – Nemeskürty István szavai szerint igen. Ő egyszer úgy nyilatkozott, neki ez „elhatározott célja volt”. A mű értékeitől függetlenül a mítosz létrejöttéhez kellett az 1983-as magyarországi közeg, azaz annak katartikus felismerése, hogy a hivatalostól eltérő módon is lehet gondolkodni a magyar történelemről. – Nyilván hemzsegtek a környéken a besúgók. – Tudtuk, mit csinálunk, és hogy milyen világban élünk. A záróképet a Királydomb horizontján kifeszített, ötven méter hosszú, nagy nemzeti trikolórral csak titokban, éjjel mertem próbálni, tompított fényeknél. Este úgy tettünk, mintha befejeztük volna a napot, de csak visszahúzódtunk a sátrainkba, aztán éjjel csendesen előjöttünk. Tartottam tőle, hogy ha „jelenti” valaki a záróképet, akkor azt letiltják vagy megváltoztatják. Nem véletlen az sem, hogy a királydombi siker után a hatalom igyekezett megnehezíteni a darabból készített film bemutatóját.

Rákász Béla 2013.08.21. 12:29:47

Az egy ilyen világ volt! Pont ezért tűrhetetlen, amit most Alföldi állít...vagy állítani akar a mai demokráciáról! Az lehet, hogy ők, a liberálisok ezt így élik meg (így akarják megélni), de azért még nem kellene az egész ország nevében beszélniük.
A Szent Korona Tan az alapja a Magyar demokráciának...már csak be kellene vezetni, de ez utána darab után még nehezebb lesz.
És valószínű pont ez volt a darab célja.

Mária 2013.08.21. 12:33:49

@Rákász Béla:

"Amit ma mesélnek neked arról a korról a Szomszédokban meg a többi, szoc-liberális média hazugságban,"

Ugye nem baj, hogy én abban a korban már éltem, és a saját tapasztalataimat mondom?

Csókpuszi :)

Rákász Béla 2013.08.21. 12:41:27

Téged vertek meg gumibottal csak azért, mert hosszú volt a hajad és farmernadrágot hordtál?
Nem hinném...csók, puszi:)

százhuszat verő gumibot 2013.08.21. 12:47:26

Én az eredeti darabot is elég kritikusan hallgattam annak idején a Városligetben, de akkor a helyén volt, és most már ott is fog maradni. Az István a király egy ikonikus "szoboralkotás" a kulturális közéletben, amit Alföldi megtalált és körbevizelte alaposan

Erről ő nyilván azt gondolja hogy hatalmas értéket adott hozzá, döntse el mindenki maga. Szerintem pisi az csak pisi marad, még akkor is ha Alföldi szent pisijéről van szó

Kerek_moderatort_masikat 2013.08.21. 12:47:32

A másik.. mondja meg nekem valaki, hogy Fekete Pálnak hogy sikerült 2 év alatt elfelejtenie az éneklést??

www.youtube.com/watch?v=ddTRMIz3GSk

Vagy netán "rendezői utasítás" volt, hogy legyenek szarok??

Kerek_moderatort_masikat 2013.08.21. 12:52:08

Egy másik kommentből idéznék, mert TELJESEN egyet értek vele:

"..Szerintem sem akart jó rockoperát rendezni. Alföldi (mint mondtam) dühös és haragszik mindenkire, főleg a jelenleg regnáló kormányra. Amiért nem maradhatott a Nemzeti Színház élén. Erről szól az egész.
Ez a produkció nem az István a királyról szól, hanem arról, hogy Alföldi keserűen és könyörtelenül mindenkit elküld a p-csába. Az nem érdekeli, hogy hány embernek tetszik. Minden bizonnyal nem sokan fogják megvenni az előadás CD-jét, és hallgatni a kocsiban.
De ez nem érdekli őt. Ez Alföldi keserű, sötét, nihilista, és nagyon dühös víziója, nagyon didaktikusan, szájbarágósan előadva..."

Limahotel Bravopapa 2013.08.21. 13:00:15

Milyen "gyönyörű" végignézni, hogy mindenki pártpaletta szerint értékeli ezt az előadást... Aki lehúzza, végignézve az eddigi kommentjeit 99% hogy vérjobbos, aki meg magasztalja, 99% hogy vérbalos.

Hát, gyerekek, ennyire egyszerűek lettünk. Gondolkodni már nem is tudunk. Bégetünk csak, ki-ki a maga akla szerint, megyünk a saját csordánk kolompja után, és így visszük közös erővel, felemelt fejjel, büszke tekintettel és gyűlölettől eltorzult arccal végromlásba ezt a jobb sorsra érdemes országot. Gratulálhatunk magunknak.

fizetekmegegysort 2013.08.21. 13:03:37

@Rákász Béla: akkor nálunk valamit nagyon elcseszett az ofö, mert minden múzeumkerti ünnepélyre kötelező volt a kokárda. Lehet, hogy utált, és így akart elvitetni a rendőrökkel? :)

látjátok feleim szümtükkel 2013.08.21. 13:06:20

@FILTOL:

Biztos azért fogalmaz a posztoló óvatosan, mert akkor nem csak az
Alföldi "középszerűségéről" kellene szót ejtenie.

eßemfaßom meg áll 2013.08.21. 13:06:30

@Limahotel Bravopapa: Én meg úgy látom, hogy 99% lehuzza politikai nézettől függetlenül, és van 1% aki magasztalja, a baloldal liberális széléről.

Persze ha szerinted az index is vérjobbos portál, akkor igazad van a te nézőpontodból

Kerek_moderatort_masikat 2013.08.21. 13:07:46

@Limahotel Bravopapa:

Már megbocsáss, de ez így akkor is szar lett volna, ha maga Orbán Viktor vagy Mesterházy Attila rendezi :D

pártállástól függetlenül. :D

Limahotel Bravopapa 2013.08.21. 13:10:43

@eßemfaßom meg áll: inkább az érvkészleteket nézd meg, gyönyörű tanulmány :)

látjátok feleim szümtükkel 2013.08.21. 13:12:31

@Rákász Béla: "Tényleg, az lett volna Robinak a beteljesülés és a kielégülés, vagyis a csúcs, ha István és Koppány csókolózni kezd."

Ja! Értem, csak a Brezsnyevnek ( meg az elvtársainak, volt köztük magyar is, kérdezd csak meg Pozsgaitól, Szűröstől ) volt szabad csókolózni bárkivel.

Conchobar 2013.08.21. 13:14:28

@Mária: "Kádár alatt nem lehetett a magyarokat magyaroknak szólítani szerinted? Mégis minek tartották magukat és minek nevezték egymást a magyarok 1949 és 1989 között, ha nem magyarnak, szerinted? " - Bolod lyukból bolond szél fúj? Vagy keresztkérdés akar ez lenni? Vagy Kádár dícséretét várodtőlem? Ha magad is megállapítottad, hogy rockopera (amelyről megállítottam, hogy megszólította a magyarokat) Kádár idején indult, akkor ... Ne trollkodj, veres asszony!

látjátok feleim szümtükkel 2013.08.21. 13:18:31

@Kerek_moderatort_masikat: "...mondja meg nekem valaki, hogy Fekete Pálnak hogy sikerült 2 év alatt elfelejtenie az éneklést??"

Szerintem rossz a kérdés. Én láttam a Macskákat színházban, és láttam a szabadtérin is. Nos, ha tudtam volna a kettő közti különbséget előre, akkor az utóbbit nem néztem volna meg. Ami ütős lehet egy kisebb teremben, az elvész a szabadban. Ennyi.

... zöld levelecske, ... (törölt) 2013.08.21. 13:24:16

@Kerek_moderatort_masikat:

Abszurd, de már kiforgatták ide az alföldiben most csalódott, de a tényekkel szembenézni képtelen liberálisok: direkt a zorbánsátán utasítására adott a fidesz pénzt az előadásra, hogy így alföldit lejárassa. ez az a pont, ahol a fejünk a sziklának koppan s nincs hová tovább hátrálni :D

eßemfaßom meg áll 2013.08.21. 13:25:34

@Limahotel Bravopapa: ezekre gondolsz? Mondjuk nem könnyű találni dícsérő kommentet, de itt egy diszpéldány:

Köcsögöm Széken 2013.08.21. 11:28:52
Érdekes kommentek... Miközben néztem este, azon röhögtem magamban, hogy mi buzizás, fikázás lesz majd konzervatív részről. Jól sejtettem.

Egyébként sosem bírtam magam rávenni, hogy az eredetit megnézzem, innentől kezdve az Alföldi verzió már picit siker, mert leültetett a tévé elé és reklámok ellenére végignéztem. Én Stohl túljátszásán és az itt-ott hamis hangokon kívül nem találtam benne hibát. Novák Peti is jó volt Kátyán kívül. Az meg hogy szájbarágós... nos ha úgy állunk neki, hogy ez egy amúgy is kommerszebb darab, akkor kell is a szájbarágás.

Az olyan renitensek meg, akik csak annyit tudnak rá felbüfögni, hogy Roberta, buzi, zsidó, ballib stb, illetve így kezdik a mondókájuk, azok szerintem maradjanak a délutáni műsorsávban, akkor nyomnak nekik való, nívós szappanoperát.

Összegzésül: biztos üthettek volna jobban a poénok, lehetett volna jobb hangú színészeket keresni, de nézhető, stílusos, pár poénnal megtűzdelt, fiatalos mű született, tipikus Alföldi elemekkel. Ennyi! :D

szita szita péntek 2013.08.21. 13:28:22

@Mária: "azért volt ezelőtt 30 évvel sikeres, mert az azóta szép, bár kétes pályát befutott nemzeti rock műfajának első, a hatalom által is megtűrt darabjaként jelent meg. " - Megtűrt? Ezt nem igazán tudom értelmezni annak tudatában, hogy a mozifilm (mer' ugye ez az volt ám) konkrétan a MOKÉP megrendelésére született meg. Szóval a "hatalom" ez esetben a megrendelő volt.

Egyébként meg tudod mit? Szerintem kimondottan jó a mű - miközben egyetlen másik hazai próbálkozásra sem merném ezt rámondani - legalábbis amivel eddog összehozott a jósors mind szemétrevaló volt.

Kerek_moderatort_masikat 2013.08.21. 13:31:12

@... zöld levelecske, ...:

Jaja.. ahogy a másik blogban is látod észérvekkel nem bír senki előjönni, hogy mitől lett ilyen szar az egész.

Csak annyit bírnak kinyögni: "Ilyen, mert ez Alföldi"

köszönöm, akkor ezentúl az "Alföldi" címkés művekre nem vagyok kíváncsi, ugyanúgy, ahogy a Pálpusztai sajtra sem.

Mindkettőt megtapasztaltam, hogy milyen. :D :D

eßemfaßom meg áll 2013.08.21. 13:38:05

@Limahotel Bravopapa: Ok akkor ezek szerint mégse oldal/véleményfüggö a minőség amire feltételezésem szerint utalni akartál ezzel:
"inkább az érvkészleteket nézd meg, gyönyörű tanulmány :)"

Limahotel Bravopapa 2013.08.21. 14:12:34

A minőség nem oldalfüggő. Normális esetben.

Gekko 2013.08.21. 14:22:10

Bocs, kommentelők, de én megnéztem tegnap. Láttam az eredetit is gimisként. Az nagy releváció volt. Érzelmekre ható rokkopera.

A tegnapi pedig egy olyan színdarab, ami faszán megmutatta, hogy miért nincs okunk ujra patetikus rockoperán fényezni magunk.

Nem Alföldi baszta el, hanem mi. De a kommenteket olvasva úgy tűnik, hogy amikor a padlóra kerülönk, akkor is lefelé fordulva fogunk majd kapállózni...

Karcolt lendület 2013.08.21. 14:31:27

@Kerek_moderatort_masikat:
zöld ágacskával meg azzal a csiribirivel is ott voltatok a másik blogban, pont ugyanezeket írkáltátok le, csak úgy tűnik, a sok copy-paste mellett olvasni már nem maradt időtök.

eßemfaßom meg áll 2013.08.21. 14:41:00

@Karcolt lendület: Mivé lesz a világ, az mno mérce lett baloldalon :)
@Limahotel Bravopapa: a linkeden nekem egy nácikomcsifideSSesező komment jön be, nem tudom mit akartál vele igazolni

Kerek_moderatort_masikat 2013.08.21. 14:45:18

@Karcolt lendület:

Akárhol akárhányszor írsz bármit is, ez az előadás a rendezőjével együtt úgy szar ahogy van. :D :D

Rákász Béla 2013.08.21. 22:42:53

@fizetekmegegysort:
Igen, az állami ünnepen kötelező volt a kokárda, de ha délután visszamentél a Petőfi szoborhoz, az már a gyülekezési törvény megsértésének minősült és gumibot járt érte, ahogy mondom egészen 1989-ig!!!
Te nem írtad meg, hogy mikor történtek veled ezek a dolgok...na jó, Lány vagy , elég lesz kb. :-)
süti beállítások módosítása